Mengenai Saya

Foto saya
Mencintai sastera, romantis, puitis, suka menulis dan sangat menghargai setiap momen dalam hidup.

11 November 2013

Soalan Susah Nak Jawab.

Bila orang bertanya soalan kepada kita,ataupun kita bertanya soalan
kepada orang,kita tentu inginkan soalan itu berserta dengan jawapannya
sekali.Namun tak semua soalan perlukan jawapan.Kadang-kadang juga
kita hanya mampu memberikan sebuah senyuman sebagai jawapan.

Sejujurnya,soalan yang susah aku nak jawab sekarang ialah ''bila nak
kahwin?''Kalau dulu-dulu orang ada orang tanya aku soalan itu,aku suka
cakap tahun depan,lepas itu aku cakap lagi,sebelum usia aku tiga puluh
tahun aku memang dah kahwin.

Tapi,sekarang dah masuk usia tiga puluh tahun pun belum kahwin lagi.
Bila bercinta asyik tak menjadi.Selalu sangat patah hati segala bagai.
ramai kawan-kawan aku dulu ingat aku dah kahwin.Bila aku kata aku
belum kahwin,mereka pula yang tak percaya.

Dan sekarang bila orang tanya aku soalan''bila nak kahwin?'',aku lebih
suka menjawab,belum sampai seru lagi.Kadang-kadang juga jawapan
aku bergantung kepada siapa yang bertanya,sejauh mana aku rapat
dengan yang bertanya dan sejauh mana orang itu serius bertanya soalan
itu kepada aku.Tapi,kalau emak aku tanya,aku macam dah ada jawapan
standard pula.

Hari itu,waktu aku kecewa segala bagai,cakap kat emak dekat Hp.
''Emak,kalau aku tak kahwin seumur hidup,macam mana lah nanti?Aku
selalu sangat kecewa ni..''Lepas itu,emak aku jawab,''Adalah jodoh itu
nanti.Tak ada orang dekat dunia ini tak kahwin.semua dah ditentukan
jodoh masing-masing''.Alahai,dalam hati kata,Harap-harap masin mulut
emak ini..

Dulu,aku memang terlalu mengharap.Bila bercinta dengan seseorang
itu,yakin sangat yang dia itulah jodoh aku.Tapi,sekarang aku lebih suka
mengambil pendekatan biasa-biasa saja.Kalau boleh aku nak bercinta
selepas kahwin.Maksudnya,sebelum kahwin itu kita buat cara berkawan
saja.Tak payah menabur janji lebih-lebih.Nanti janji entah ke mana,
kecewa pula yang bertandang.

Dan di usia yang cukup dewasa begini,aku hanya mencari cinta sejati.
Aku mendambakan seorang lelaki budiman dan mampu menjadikan aku
seorang wanita yang sempurna..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan