Mengenai Saya

Foto saya
Mencintai sastera, romantis, puitis, suka menulis dan sangat menghargai setiap momen dalam hidup.

16 April 2015

Maaf Dan Memaafkan.



















Perkataan maaf dan memaafkan adalah  perkara yang mudah diungkapkan dengan kata-kata, tetapi sukar untuk kita melakukannya. Tidak perlu takut untuk meminta maaf apabila kita sedar kita berbuat salah. Memberi maaf juga satu amalan yang sangat mulia dan siapalah kita untuk tidak memberi maaf. Bersyukurlah kerana mereka menyedari kesilapan dan berani untuk meminta maaf. Jauhkan perasaan amarah, ego dan dendam kerana ia hanya akan membuatkan hati kita lebih sakit.

Meminta atau memberi maaf membuatkan hati kita lebihtenang. Ia penawar hati yang paling mujarab setiap kali kamu rasa keresahan. Justeru, wajah kita mudah mengukir senyuman dan ceria selalu kerana maaf yang  dipinta dan diberikan. Memaafkan kesalahan orang lain amat baik kerana ia boleh merapatkan silaturahim sesama kita.

Orang yang memberi maaf mudah dimakbulkan doanya di samping menjadikan dirinya lebih sabar dan reda. Kita menyedari bahawa tidak semua manusia yang sempurna dan juga diri kita sendiri. Jadi apa salahnya kita memaafkan kesalahan orang lain dan bersihkan hati daripada sifat benci dan juga dendam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan